گاوآهن یا خیش یکی از ابزارهای پرکاربرد در کشاورزی است که برای شخم زدن خاک استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای اصلی گاوآهن آماده کردن زمین برای بذر است که شامل تیغه‌های فولای سنگین می‌شود و که با آن زمین را شخم می‌زنند.

انواع گاوآهن و کاربرد هرکدام چیست:

  1. گاوآهن برگردان دار
  2. گاوآهن روتیواتور
  3. گاوآهن چیزل یا قلمی
  4. گاوآهن بشقابی
  5. گاوآهن زیرشکن یا ساب سویلر یا اسکنه‌ای
  6. کولتیواتور پنجه غازی
  7. گاوآهن دیسکی

کاربرد انواع گاوآهن چیست:

  گاوآهن برگردان دار

گاوآهن برگردان دار برای شخم اولیه زمین کاربرد دارد و یکی از بهترین گاوآهن‌ها محسوب می‌شود. این گاوآهن خاک را می‌شکافد و برمیگرداند و باعث زیر و رو شدن خاک می‌شود؛ همچنین ریشه علف‌های هرز را جدا کرده و باعث مخلوط آن با خاک می‌شود.

گاوآهن برگردان دار در سه مدل کششی، نیمه سوار و سوار شونده عرضه می‌شود و هرکدام کاربردهای خود را دارد.

گاوآهن برگردان دار کششی: این مدل گاوآهن برای زمین‌های بزرگ مناسب است و قدرت بالایی دارد؛ همچنین این مدل گاوآهن وزن زیادی دارد و به قسمت پشت تراکتور با مال بند متصل می‌شود. این گاوآهن شامل سه چرخ است که دو چرخ آن در جلو و یک چرخ در عقب قرار دارد.

گاواهن برگردان دار نیمه سوار: این مدل گاوآهن برای زمین‌های متوسط تا بزرگ کاربرد دارد و مخصوص تراکتورهای غول پیکر است. گاوآهن برگردان دار نیمه سوار از جلو به تراکتور متصل شده و از سمت عقب روی زمین قرار می‌گیرد.

گاوآهن برگردان دار سوار شونده: این مدل گاوآهن در زمین‌های کوچک استافده می‌شود و وزن کمتری دارد. گاوآهن برگردان دار سوار شونده از طریق سه نقطه به تراکتور متصل شده و تمام وزن آن به تراکتور وارد می‌شود.

 گاوآهن روتیواتور:

از گاوآهن روتیواتور برای شکستن خاک، نرم کردن خاک و ترکیب خاک با بقایای گیاهی استفاده می‌شود. این گاوآهن به دلیل نرم کردن، خرد کردن، تهویه خاک کاربرد زیادی دارد. گاوآهن روتیواتور شامل محوری چرخنده است که باعث زیر و رو شدن خاک می‌شود؛ اما این عمل به این معنا نیست که خاک برگردانده می‌شود، بلکه تا عمقی از خاک فرو می‌رود و خاک را خرد و مخلوط می‌کند.

در کل کارهایی که گاوآهن روتیواتور انجام می‌دهد، عبارتند از:

 گاوآهن چیزل یا قلمی:

گاوآهن چیزل یا قلمی نسبت به گاوآهن برگردان دار اقتصادی‌تر است؛ زیرا این گاوآهن برای شکستن خاک‌های سخت و تهویه خاک کاربرد زیادی دارد و سرعت بالاتری نسبت به گاوآهن برگردان دار دارد. گاوآهن چیزل یا قلمی خاک را برش داده و نرم می‌کند بدون اینکه خاک را برگرداند؛ همچنین گاوآهن چیزل و کولتیواتور شباهت زیادی دارند اما کاربرد آنها متفاوت است؛ مثلا از کولتیواتور که عمق کمتری را انجام می‌دهد برای خاکورزی ثانویه استفاده می‌شود اما چیزل برای زمین‌های عمیق‌تر کاربرد دارد.

گاوآهن قلمی کارهایی از قبیل شل کردن خاک، شخم زدن بدون برگرداندن خاک، شکستن لایه سخت خاک، سله شکنی، افزایش نفوذ خاک و از بین بردن موارد زیان آور برای خاک و محصول را انجام می‌دهد.

گاو آهن بشقابی:

گاوآهن بشقابی برای خاکورزی اولیه استفاده شده و کاربرد آن تقریبا مانند گاوآهن برگردان دار است. کار این گاوآهن علاوه بر بریدن و برگرداندن، مخلوط بقایای گیاهان با خاک است. سرعت گاوآهن بشقابی پایین‌تر از گاوآهن برگردان دارد است؛ هر چه سرعت بالاتر برود عملیات برگرداندن خاک به درستی انجام نمی‌شود.

در کل از گاوآهن بشقابی برای زمین‌های سخت و خشک که ریشه و بقایای گیاهان زادی دارد استفاده می‌شود. همچنین این گاوآهن در زمین‌های خشک، متراکم و چمنی به راحتی حرکت می‌کند.

گاوآهن زیرشکن یا ساب سویلر یا اسکنه‌ای:

زمانی که لایه ضخیم در قسمت پایین خاک تشکیل شود؛ این لایه مانع رسیدن مواد مغذی و معدنی به عمق خاک خواهد شد. اما این برای کشاورزان یعنی چه؟! لایه زیرین خاک مربوط به ریشه گیاه می‌شود به همین علت این لایه ضخیم باید شکسته شود تا مواد معدنی و مغذی به ریشه گیاه برسد.

حالا چاره کار چیست؟ برای حذف این لایه ضخیم از گاوآهن‌های زیرشکن یا ساب سویلر استفاده می‌شود که شباهت نسبتا زیادی به گاوآهن چیزل دارد؛ تنها تفاوتی که بین این دو نوع گاوآهن وجود دارد این است که زیرشکن لایه‌های عمیق‌تری از خاک را میشکند و لایه‌های زیرین خاک را نرم می‌کند

کولتیواتور پنجه غازی:

کولتیواتور پنجه غازی روی گاوآهن قلمی قرار می‌گیرد و برای از بین بردن علف‌های هرز به کار میرود. در کل کار اصلی کولتیواتور پنجه غازی از بین بردن علف‌های هرز و سله شکنی است.

گاوآهن در کشاورزی چه کاربردی دارد؟

از گاوآهن برای شخم اولیه زمین‌های کشاورزی و زراعی استفاده می‌شود. گاوآهن با بریدن و برگرداندن لایه رویی خاک, عمقی به اندازه 10 الی 40 سانتی متر ایجاد می‌کند و زمین برای  برای بذر و کاشت آن اماده می‌کند.

گاوآهن در خاک شیاری ایجاد می‌کند و خاک را از زمین جدا کرده و مجدد برمیگرداند. این عمل برای تهویه خاک انجام می‌شود که تاثیر زیادی در آماده سازی بستر برای بذر و سلامت خاک و محصول دارد.

گاوآهن علف‌های هرز را در حین شخم زدن، از دل زمین جدا کرده و حشرات، لارو و تخم‌ها را از بین می‌برد؛ این باعث رشد گیاهان خواهد شد. همچنین گاوآهن خاک را اواع کود و کمپوست ترکیب کرده و باعث رشد هر چه بهتر گیاهان و افزایش نفوذ آب به دل خاک خواهد شد.

خرید و قیمت گاوآهن:

قیمت هر گاوآهن با توجه به انواع گاوآهن متفاوت است و ممکن است این قیمت‌ها در شهرهای متفاوت فرق داشته باشد؛ همچنین با توجه به افزایش قیمت‌ها نمی‌توان به صورت قطعی قیمت را مشخص کرد. افراد با توجه به قیمت انواع گاوآهن، ممکن است قصد خرید گاوآهن دسته دوم داشته باشند و قیمت گاوآهن دسته دو با توجه به سالم بودن و کارکرد آن مشخص و تعیین می‌شود.

سخن پایانی:

گاوآهن یکی از ادوات مهم کشاورزی است و شناخت انواع گاوآهن به خرید بهترین نوع آن به شما کمک خواهد کرد؛ گاوآهن برای زمین‌های کشاورزی و کشاورزان اهمیت زیادی دارد. برای خرید گاوآهن و اطلاع بیشتر در مورد قیمت با شماره 09127135842 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مشاوره در مورد محصولات و خرید با ما تماس بگیرید